Wordt mijn onderzoek bij DiaSana door mijn zorgverzekeraar vergoed?
DiaSana heeft met verschillende zorgverzekeraars een contract. De vergoedingen zijn onder andere afhankelijk van uw zorgverzekeraar en via welke weg u naar DiaSana komt. Denk aan een doorverwijzing van een specialist, huisarts of op eigen initiatief. Hieronder vindt u hier meer informatie over.
MRI-onderzoek via doorverwijzing van specialist
Als een ziekenhuis de gevraagde zorg niet kan leveren, doordat een patiënt claustrofobie of overgewicht heeft (open MRI), maar ook in verband met een lange wachttijd bijvoorbeeld, kan het ziekenhuis de zorg uitbesteden aan DiaSana. DiaSana heeft met de meeste ziekenhuizen en zelfstandig behandel centra een contract. De kosten van het onderzoek worden dan door de aanvrager vergoed.
Belangrijk: MRI verwijzing/aanvraag van de specialist moet voorzien zijn van een handtekening van de doorverwijzende specialist.
MRI-onderzoek via doorverwijzing van buitenlandse specialist
Wordt u door een buitenlandse specialist doorverwezen, dient u uw factuur te voldoen aan DiaSana. U kunt dan bij uw verzekering nagaan of zij (een deel van) het bedrag vergoeden. CZ verzekerden kunnen een machtiging aanvragen bij CZ zorgbemiddeling. Is de machtiging verstrekt en dus ook goedgekeurd, krijgt u het onderzoek vergoed.
MRI-onderzoek via doorverwijzing van huisarts
Komt u via een verwijzing van de huisarts, kunnen de kosten bij uw zorgverzekeraar mogelijk worden gedeclareerd. Dit is afhankelijk van uw zorgverzekering en polisvoorwaarden. Mochten de kosten niet worden vergoed, worden deze bij u in rekening gebracht.
Wachtlijstbemiddeling
Mocht u onder behandeling zijn in een ziekenhuis of ZBC en is de wachttijd voor een MRI-onderzoek te lang, is het mogelijk dat het ziekenhuis of ZBC u doorverwijst naar DiaSana. Mocht hier geen toestemming voor worden gegeven door het ziekenhuis, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.
MRI-onderzoek zonder doorverwijzing: op eigen initiatief
Komt u op eigen initiatief naar DiaSana voor een MRI-onderzoek dient u de factuur aan DiaSana te voldoen. U kunt dan zelf de factuur declareren bij uw zorgverzekeraar. Afhankelijk van uw polisvoorwaarden krijgt u een percentage van het marktconform tarief vergoed. Hiervoor kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.
Als u als privé patiënt komt, is er GEEN mogelijkheid tot overleg van de uitslag met een radioloog. U dient zelf in overleg te gaan met uw huisarts voor een mogelijke verwijzing naar bijvoorbeeld een specialist.
Let op: als u op eigen initiatief komt, gelden andere tarieven dan de passantentarieven. Hierover kunt u het beste contact met ons opnemen.
*Onze voorkeur gaat uit naar een ondertekende aanvraag van een specialist of huisarts.
Passantentarieven
Indien DiaSana geen contract heeft met uw zorgverzekeraar of als u niet verzekerd bent, brengt DiaSana het passantentarief in rekening. Heeft u wel een zorgverzekeraar, kunt u uw rekening bij uw zorgverzekeraar indienen. Hoeveel uw zorgverzekeraar aan u vergoedt, is afhankelijk van uw polisvoorwaarden. Daarnaast wordt het passantentarief alleen in rekening gebracht als er een getekende aanvraag van een specialist/huisarts is. Is deze aanvraag er niet, dus komt u op eigen initiatief, gelden andere tarieven. Hierover kunt u het beste contact met ons opnemen.
Vergoedingen en tarieven röntgenonderzoek
Voor een röntgenonderzoek is er altijd een verwijzing van een specialist of huisarts nodig. DiaSana heeft met enkele zorgverzekeraars in Nederland afspraken over vergoedingen van de kosten van een röntgenonderzoek. Wilt u weten of uw röntgenonderzoek wordt vergoed, neem dan contact met ons op.
Vergoedingen en tarieven CT-onderzoek
Voor een CT-onderzoek is er altijd een verwijzing van een specialist of huisarts nodig. U dient uw factuur te voldoen aan DiaSana. U kunt dan bij uw verzekering nagaan of zij (een deel van) het bedrag vergoeden.
Heeft u vragen over de vergoedingen of tarieven?
Neem dan gerust contact met ons op.